Friday, 18 September 2015

Apa Beza Kau Dan Dia

Adalah satu kelaziman sekarang ni kalau tak puas hati dengan polan ibni mangkuk, cepat jer kau bukak laman sosial dan kau karang status ditujukan pada sesiapa yang kau tak puashati dengan harapan sebesar stadium makhluk yang kau tujukan tu baca. Lagi-lagi status tu package 20% benar + 50% fitnah + 30% perli. Eh! Ini dah jadi kebiasaan nak menyedapkan dan nak nampak win. Walhal kau bukan tahu 100% apa yang  berlaku, lagi parah bila kau pun setakat pendengar. Kau tak tau pun apa kau dengar 100% ketulenannya. Tapi apa kau kisahkan? Apa kau peduli perasaan orang yang kau hentam. Masa tu lah kau rasa kau suci, orang kau hentam tu hitam, gelap, banyak dosa. Masa tu kau yakin kau masuk syurga, orang kau hentam masuk masuk neraka jahanam. Yang penting inilah masanya kau nak membalas. Rasa hebat, puashati dan berjaya. Kau mesti ada feeling puashati tu sebab dapat balas balik. Masa tu keluarlah tanduk-tanduk tu.

Bayangkan pulak, kau baca status yang secara kau sendiri tau, status tu memang untuk kau. Sebab status terang-terang berkait dengan kau. Terbaiknya, kau pun memang ada krisis dengan dia. Menyala-nyala mentol amarah kau. Kalau terpegang mau meletop amarah kau. Apa kau nak buat? Kau mesti rasa nak maki kaw kaw orang tu, kalau depan kau comfirm kau tinju muka dia. Kau nak respond balik? Kau up status semula. Kau atur strategy, buat serangan. 

Faham tak point aku tanpa penjelasan? Hahahaha.

APA BEZA KAU DAN DIA?

Waktu kau masih layan cerita korea, darah panas, bercakap tak berfikir, tak berlapik. Apatah lagi kalau kau memang dalam situasi kebenaran, kau hentam selambe je, segigih gigihnya pertahankan. Tapi kau tak sedar, walau ianya satu kebenaran yang tak boleh disangsi, secara tak sengaja kadangkala apa yang keluar dari mulut boleh menyebabkan orang sentap makan tahun lamanya bila kau hentam tak tengok kiri kanan. Lagi di zaman canggih manggih ni, mulut tak payah nak bersuara, tapi jari ada menekan keyboard mewakili hati papar status di laman sosial. PUAS HATI AKU!!

Bila kau dah mula rasa sakit belikat, kau mula rasa jalan shopping mall sejam dua tapak kaki mengah-mengah masa tu kau rasa semakin pemikiran kau mula menjadi matang. Semakin kita cekap memujuk hati sendiri, semakin hebat menangkis fitnah dan cubaan. Semakin kau bijak mengabaikan perkara negative dan fitnah. Semakin kau pandai memaafkan orang-orang yang menyebabkan hati kau luka dalam diam. Sebenarnya kau semakin banyak mengutip pahala-pahala. Semakin berganda ganjaran kau akan terima. Semakin ikhlas kau meminta maaf dan memaafkan orang-orang yang menyakitkan hati dan yang membenci kau, semakin hati kau tenang. Hebat orang-orang begini. Semakin kau rasa, apa bezanya kau dan dia bila kau sama melayan? Kunci paling penting adalah SABAR dan mengadu kepadaNya kerana DIA adalah sebaik-baik pendengar. Mana tau satu hari nanti, orang-orang yang kau benci tahap general segala syaiton tu lah yang menolong dalam kepayahan dan kejatuhan kau. Benci biarlah berpada. Kau bukan taraf wali, taraf nabi yang bersih suci dari dosa. Kalau dah namanya manusia, kau pun penuh dosa yang bertimbun-timbun. 

Tak giteww?

Nabi SAW  bersabda maksudnya : ” Sesungguhnya seorang hamba bila melaknat seseorang nescaya laknat itu akan naik ke langit kemudian menutup pintu pintu langit di bawahnya, lalu turun ke bumi menutup pintu pintu yang lain, kemudian mengambil tangan kanan di tangan kirinya, apabila tidak memenuhi sasarannya, ia kembali kepada orang yang dilaknat dan jika tidak boleh ia akan kembali kepada orang yang melaknatnya.”
Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Mengutuk seorang mukmin itu seperti membunuhnya.” (Hadis Riwayat Jamaah selain Ibnu Majah, hadis riwayat Tsabit bin Adl-Dlahak)
Rasulullah SAW. di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu Mas’ud maksudnya: “ Mencaci orang Islam itu termasuk fasik dan membunuhnya termasuk kafir.”

2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Anda memang awesome. Sebab itulah anda komen entry saya.

PENAFIAN @ DISCLAIMER

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di alenewphase.blogspot.com ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada alenewphase.blogspot.com. SEKIAN.

Adalah dimaklumkan sekali lagi apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998