TAG Pasangan Anda di Facebook

Ada terbaca di FB teguran-teguran dari ustaz dan ustazah, kakak dan abang berkenaan TAG artikel untuk pasangan. Yang selalu saya nampak kaum hawa TAG suami/boifren. Saya faham kita ni kadang-kadang ada bab tertentu yang susah untuk kita terangkan pada pasangan kita. Kalau jenis pasangan yang mudah untuk berkomunikasi dengan kita, mudah berbincang tu syukurlah. Kalau kene yang cakap sikit dah sentap, cakap sikit dah salah faham, cakap sikit dah angkat tangan, memang payahlah kan. 

Dan bab TAG ni, saya dah pernah terima teguran dari shuben di awal perkenalan 8 tahun sudah. Masa tu rasa mengada sangat, baru dalam proses kenal hati budi. Jadi, banyaklah benda yang kadang-kadang benda kecik pun boleh meletup macam gunung berapi. Selalu bercakap dalam hati ni, macam manalah nak bagitau dia ni supaya dia jadi macam tu macam ni macam yang kita mahukan. Masa tu jugaklah, selalu je geram tak faham apa yang kita nakkan. Last-last bila jumpa article yang rasa sesuai sangat untuk situasi yang terjadi, teruslah TAG kat shuben (masa tu boifren). Sekali dua, shuben senyap, lama-lama dia tegur. 

Teguran ringkas tapi sangat terkesan buat saya. 'Rasanya, kalau TAG di fb macamtu, ada tak orang lain yang akan tau situasi dan keadaan kita?' Saya ni degil sikit, masih lagi pertahankan apa yang saya buat dengan niat supaya shuben baca dan ambil pengajaran dan article yang saya TAG. Pada saya masa tu, apa salahnya pun kan? Bukan benda yang menyuruh kita kearah kejahatan.

Shuben balas dengan mudah 'Apa salahnya copy/paste dan sent msg private. Maruah masing-masing terjaga'. Kat situlah saya macam orang terjaga dari tidur. Selama saya TAG di public, langsung saya tak terfikirkan apa pandangan mereka yang lain dan tak fikirkan apa perasaan mereka yang saya TAG. Setakat TAG biasa-biasa saja tak jadi masalah kan. Setakat article CARA-CARA MERAWAT MUKA SECARA TRADISIONAL nak tag semua kawan sekolah hatta kawan sekampung pun takde masalah. Tapi kalau article JADILAH SUAMI YANG BERTANGGUNGJAWAB contohnya, agak-agak orang yang saya TAG segan tak? Terutama lelaki. Maruah mereka mungkin sedikit tercalar. 

Jadi bila isu ini pernah timbul, saya tersenyum sendiri dan bersyukur shuben pernah menegur saya 8 tahun dahulu semasa dalam tempoh berkawan. Terima kasih B. 

Comments

Popular Posts