Tuesday, 9 November 2010

KENAPA DENGAN PRODUK DE' PUTEH

Macam lame sangat la saya takdek n3 nak post kan? kan? Haha..Dah rasa rindu-rindu sangat kat blogspot ni. Cuti 3 hari dan semalam tambah 1 hari lagi jadi 4 hari jadi blogspot pun bercuti. Maklumlah tenet kat rumah saya dah masuk air untuk jangka masa tertentu, jadi dapat bertenet di pejabat jek. Sampai bile? Sampai diberitahu ye. Ngeh ngeh. N3 kali ini nak share sesuatu yang saya rasa agak penting untuk kita semua. Bahan berita penting ini saya dapat dari email yg diforward oleh seorang dari beribu rakan saya. Dan saya rasa amat-amat bertanggungjawab untuk menyebarkan kepada semua.

Sebagai makluman kepada pembaca, entry ini saya tumpukan kepada usaha pendidikan dan kesedaran di kalangan pengguna yang masih tidak memahami atau cuba untuk memahami implikasi / kesan dari penggunaan produk yang mengandungi bahan di bawah Akta racun 1952.


Panduan:


HYDROQUINONE


- sejenis persediaan bahan kimia yang boleh didapati di dalam kosmetik. Penggunaan hidroquinone adalah untuk membunuh melanocytes , sejenis sel yang bertindak menghasilkan melanin. Untuk itu kulit akan kelihatan cerah dan semakin putih.

- hydroquinone adalah sangat toksik dan merupakan bahan kimia yang sangat kuat, juga digunakan dalam proses foto, 'herbicides' , pemprosesan getah dan pemprosesan 'hair dyes'.


Kesan sampingan hydroquinone

- penghitaman kawasan kulit , terutama jika terdedah kepada cahaya matahari atau cahaya UV tiruan.

- kawasan kulit boleh terluka, terbakar , kering dan gatal sebelum kimia racun itu menyerap lebih jauh ke dalam muka.


- turut menyebabkan kesan sampingan maut lain iaitu sesak nafas, serangan lelah, bengkak bibir, muka dan lidah serta ruam.


- jika terkena mata, ia turut boleh menyebabkan mata kesan terbakar dan menjejaskan penglihatan. Penggunaan untuk jangka masa panjang boleh menyebabkan kulit menghitam.


- juga boleh menghalang proses pigmentasi di mana proses ini mengurangkan perlindungan ke atas kulit daripada pancaran ultra ungu dan sinaran matahari berlebihan yang boleh memberi risiko kanser kulit.


TRETINOIN


- merupakan bahan kimia terbitan vitamin A dan biasanya digunakan dalam rawatan jerawat (acne vulgaris)

kesan sampingan tretinoin

- rasa terbakar pada kulit, gatal, kulit menggelupas dan kekringan, jeragat hitam bertambah dan kulit menjadi sensitif kepada cahaya ultra violet.

Kesatuan Negara-negara Eropah EU, mengharamkan penggunaan hydroquinone sejak dahulu lagi.


Di Malaysia, Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan tidak akan mendaftarkan kosmetik yang mengandungi hydroquinone dan produk ini diklasifikasikan sebagai produk yang tidak berdaftar.


============ ========= ========= ========= =======

http://3.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3cWe-el-I/AAAAAAAAOkQ/GMgHU6UhASk/s320/Photo305.jpg

Serbuan pertama dilakukan di sebuah premis di Damansara Damai, Petaling Jaya, diketuai Pengarah Penguatkuasa Farmasi, KKM, Mohd Hatta Ahmad.

Bukan sekali, tetapi dalam tempoh kira-kira 3 tahun, premis ini pernah diserbu dua kali sebelumnya.

Produk yang dipasarkan, memang mendapat sambutan, malah serbuan dan rampasan sebelum ini tidak mampu untuk menghentikan penjualan produk ini yang diubah sedikit kepada namanya setelah produk sebelumnya dirampas.

Rampasan sebelumnya setelah ujian makmal mengesahkan, produk ini mengandungi hidroquinone.

Dan kali ini, dua produk dirampas:


1- Natasya Krim Herba Gold  - dikesan mengandungi hydroquinone 7-75 % w/w dan tretinoin.

2- Natasya Krim Herba -dikesan mengandungi hydroquinone 4-83 % w/w dan tretinoin.
Dan dalam serbuan kedua di sebuah premis kilang di Bandar Pinggiran Subang, satu lagi produk kecantikan wanita dirampas.

http://4.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3cGDBY1tI/AAAAAAAAOj4/lZrsTvu3tw4/s320/Photo295.jpg


Jenamanya De'Putih. Begitu kemelayuan bunyinya.
 

http://3.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3cL3k0GQI/AAAAAAAAOkA/bxwW0-NO-Dc/s320/Photo299.jpg

Bagaimanapun, sebaik tiba di lokasi, apa yang difikirkan langsung tidak mencermin nama itu sendiri.

Produk De'Putih sebenarnya adalah produk yang diimport terus dari Filipina sebagaimana juga tertera pada kotak pembungkusannya.
 

http://4.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3byO4sewI/AAAAAAAAOjQ/l4wS3OH8bXY/s320/P5260418.jpg

Syarikat di Bandar Pinggiran Subang ini hanyalah pengedar, dan kepada pengguna, menggambarkan seolah-olah syarikat terbabit yang membuat produk itu.
 

http://1.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3cBYZopBI/AAAAAAAAOjw/giuvunr6W0Y/s320/Photo292.jpg

Mereka sebenarnya hanya menerima barangan dari kilang Goldwin Manufacturing Lab. Corp, Filipina, dan memasarkannya di sini.

Pada kotaknya, mendakwa sebagai 'mencerahkan dan mengatasi masalah kulit anda'.

http://2.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3cSB_uCHI/AAAAAAAAOkI/_VQmUEEz7rM/s320/Photo301.jpg


De Putih Night Cream dikesan mengandungi tretinoin - yang mana tretinoin bukanlah untuk mencerahkan kulit, tetapi digunakan dalam rawatan jerawat (acne vulgaris) atas perskripsi doktor.

Kepada pengguna yang peka, banyak yang boleh dipertikaikan atau diberi perhatian apabila membaca label pada kotaknya.

http://2.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3b7p4A5hI/AAAAAAAAOjo/FHibfk9gvwc/s320/Photo284.jpg


- Tertera logo halal (yang tidak diiktiraf), tetapi dikilangkan di Filipina. Apakah jaminan pengeluar logo halal swasta itu, yang ia juga melakukan pemeriksaan di kilang di Filipina itu?

- Kandungannya juga ditulis mengandungi cetyl alcohol.

http://1.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3b1NlRy2I/AAAAAAAAOjY/MwP0ThUWOL4/s400/P5260422.jpg

- Terdapat ayat melucukan - ' Sila dapat nasihat pakar sebelum mengguna.' Jika kena nasihat pakar sebelum gunakannya, apa guna kita membelinya?. ..

- Sebenarnya, syarikat ini tiada kaitan langsung dengan Melayu, tetapi nama digunakan adalah berunsur kemelayuan.

- Nampaknya syarikat ini mengetahui akan bahaya hydroquinone, jadi dicetak bahawa produk ini tiada bahan itu. Malangnya, produk ini mengandungi tretinoin...

http://1.bp.blogspot.com/_mRoqJlc41Lo/S_3cbriHqrI/AAAAAAAAOkY/fgwNjICFr2Y/s320/Photo306.jpg

- Dakwaan bahawa ia diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia KKM juga, adalah palsu. Tiada sebarang rekod pada KKM, syarikat ini memohon kelulusan KKM.

++++++++++++ +++++++++ +++++++++ +++++++++ +++++++++

Dua lagi produk ialah:

1- Krim Malam Misha - dikesan mengandungi hydroquinone 7-65 % w/w dan tretinoin

2 - Di dalam Set Produk Shadira:
     - krim tidak berlabel - dikesan mengandungi hydroquinone 5-1 % w/w dan tretinoin
     - krim berlabel Pearl - dikesan mengandungi hydroquinone 5-72 % w/w dan tretinoin


============ ========= ========= ========= =========
Kesan jangka panjang penggunaan produk mengandungi bahan ini, boleh mencacatkan wajah wanita, dan pengguna dinasihatkan supaya menghentikan penggunaannya jika merasa kesan pedih atau kulit muka kemerahan selepas memakainya.


Dan nasihat juga dikeluarkan, wanita tidak perlu ghairah untuk memutihkan kulit muka dengan menggunakan produk yang tidak pasti keselamatannya.


P/S : Saya tak pernah guna product ni. Kenapa eh ayat saya macam skema jek hari selasa ni?? ? /bye

No comments:

Post a Comment

Anda memang awesome. Sebab itulah anda komen entry saya.

PENAFIAN @ DISCLAIMER

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di alenewphase.blogspot.com ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada alenewphase.blogspot.com. SEKIAN.

Adalah dimaklumkan sekali lagi apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998