Panduan Untuk Pinda Ejaan Nama di Tiket Air Asia

Ini penerbangan pertama anda bersama AirAsia? ..Dah macam kaunter AirAsia pulak tanya soalan macam ni.


Kalau ini penerbangan pertama korang atau pun penerbangan kali ke - 100 pun, perkaran yang korang perlu titik beratkan adalah berkaitan ejaan nama penumpang. Jangan jadi saya ye kawan-kawan, lalai tak menyemak sebelum menekan butang purchase.


Kalau korang fly domestik, pastikan nama dan ejaan sama dengan dengan MyKad/MyKid dan untuk International pulak haruslah sama dengan passport. Jangan nak letak nama glemer korang bagai, confirm kene beli tiket baru nanti. Hahahah..


Apa perlu kita buat kalau tersalah ejaan pada nama korang atau penumpang? Senang je, tapi perlukan sedikit kerajinan. Follow step di bawah.



1. Click  Air Asia e-form

2. lengkapkan e-form. Pastikan bersedia dengan booking number, dokumen perjalanan dan salinan MyKid/MyKad dan tekan butang hantar/send.

3. Buka email korang dan tunggu Perakuan Kes/Acknowledgement Case No.

4. Berhubung dengan pihak Air Asia untuk maklumkan. Live Chat di sini



Banyak cara nak contact AirAsia ni antaranya seperti dibawah :
Kemudian bagi CAS xxx-xxx-xx no kepada customer care Air Asia.

5. Beri masa untuk mereka pinda permintaan korang. Biasanya dalam 2-5 jam. Macam kes saya lebih kurang 1 jam untuk 1 kes. Kalau dalam tempoh 5 jam mereka masih tak pinda, korang kene la follow up lagi. Kene rajin follow up.

Tetapi!!

Tetapi kalau korang semua malas nak buat semua step di atas. Ada yang lagi mudah tapi kene lah korang bergerak, jalan kaki, start enjin kenderaan korang. Korang terjah je kaunter servis Air Asia, beratur dan mintak diaorang pinda. Tapi jangan lupa bawak semua dokumen yang diperlukan. Settle!! 

Kat mana kaunter Air Asia. Kat sini 

Harap maklumat ni dapat membantu korang semua.

Comments