Tuesday, 28 December 2010

Tembelang Skuad Indonesia Terbongkar ye??? Apa Kata Anda

Saya kopipes bulat-bulat dari Harian Metro - 28.12.2010

Apa kata anda??

ANDAI penyokong skuad kebangsaan Indonesia pantas menuding jari ke arah peminat Malaysia sebagai punca kekalahan mereka akibat penggunaan cahaya laser pada final pertama Piala Suzuki AFF, skuad kendalian Alfred Riedl itu sepatutnya memikirkan semula siapa sebenarnya yang mencetuskan fenomena penggunaan alat itu.

Benar, mungkin ada segelintir penyokong tuan rumah melakukan kesalahan itu ketika menumbangkan skuad Garuda 3-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil kelmarin, tetapi sebenarnya tindakan itu awal-awal lagi sudah dilakukan penyokong Indonesia pada pertemuan pertama kedua-dua pasukan dalam saingan Kumpulan A di Stadium Gelora Bung Karno, 1 Disember lalu.

Salah satu insiden paling jelas ketika itu ialah apabila aksi penjaga gol negara, Mohd Sharbinee Allawee Ramli yang terganggu dengan penggunaan pancaran laser penyokong Indonesia sehingga membolehkan pemain penyerang, Irfan Haarys Bachdim meledakkan gol kelima pada masa kecederaan.

Bukan setakat itu saja, malah sepanjang babak pertama dan kedua sewaktu skuad kendalian K Rajagobal diratah 5-1 oleh Indonesia, ada saja kelihatan pancaran laser ditujukan kepada barisan pemain negara.

Lalu timbul persoalan, wajarkah hanya penyokong Malaysia dilabel sebagai pencetus kepada penggunaan laser sedangkan awal-awal lagi penyokong Indonesia sudah ‘mengajar’ bagaimana untuk menyalahgunakan alat berkenaan.

Walaupun skuad kendalian Alfred Riedl terutama penjaga gol mereka, Markus Harison Rihihina berkali-kali menuduh penyokong Malaysia sebagai punca kekalahan mereka, namun ramai juga penyokong setia skuad Garuda muak dengan alasan berkenaan.

Laman web Kompas.com umpamanya dihujani dengan komen-komen peminat Indonesia yang menyatakan mereka mengakui terlebih dulu melakukan penggunaan laser selain tidak menganggap isu berkenaan sebagai punca utama kekalahan skuad kesayangan mereka.

“Positif thinking saja... kalo mahu jujur, saat Indonesia bertemu Malaysia di Senayan, ketika gol kelima dilakar oleh Irfan Bachdim, terlihat jelas di wajah penjaga gol Malaysia ada sinar laser hijau... coba lihat,” demikian komen seorang penyokong Indonesia yang menggunakan nama PekanBaru Tki dalam entri terbaru laman web Kompas.com.

Selain itu antara petikan komen lain ialah: “Ha ha... laser jadi kambing hitam, nanti kalau di Senayan kalah lagi kambing hitamnya ada nggak ya?.” Jelas sesetengah pihak di Indonesia hanya menggunakan isu laser itu untuk mencari jalan keluar daripada kekalahan yang mereka terima. Malah, sepanjang masa 15 minit ketika Malaysia menjaringkan ketiga-tiga gol itu, ketika tiada sebarang pancaran laser dipancarkan kepada pemain Indonesia.

Dengan pelbagai komen yang seolah-olah tidak memihak kepada sesiapa itu, jelas sekali menunjukkan skuad Indonesia serta penyokong setia mereka tidak perlulah lagi menuding jari lagi ke arah penyokong Malaysia kerana sudah jelas, mereka yang memulakan dulu insiden penggunaan cahaya laser.

Ini komen dari peminat bola sepak indonesia dalam Kompas.com

Selasa, 28 Desember 2010 | 11:14 WIB
sepakbola di adakan untuk mempererat tali persaudaraan, jangan malah dibuat bermusuhan, damai donk, tim nas indonesia jgn hanya cari alasan, mau laser, mau serbuk, kalo memang kita jago ya pasti menang, saya liat timnas indonesia pada saat melawan malaysia, memang kayak ketakutan, muka nya tegang semua, dan permainan nya tidak produktif, so ya kalah krn malaysia bagus sekali, so buktikan kalo timnas jago, tapi jgn hanya jago kandang, wajar menang di kandang krn suporter indonesia BRUTAL, lawan pasti mengalah krn takut
Selasa, 28 Desember 2010 | 11:05 WIB
huahahahahaha ......... engga usah cari-cari alasan yang engga masuk akal !!!!!! Yang jelas, permainan Timnas waktu itu keliatan banget groginya
Selasa, 28 Desember 2010 | 10:58 WIB
kalo sudah kalah ada2 saja alasannya.. laser, serbuk putih, n banyak lg.. coba kalian lihat indon vs malaysia ( 5-1 ), jelas pancaran laser ke arah kiper malaysia.. lo pikirlah sendiri ya : )
Selasa, 28 Desember 2010 | 10:50 WIB
Hwalah bung Nurdin....kalah ya kalah ajalah.. yg sportif dooonngkk.. segala cari alasan..ini olah raga bung..bukan klenik.. tapi ya susahlah ngarepin sportivitas dari anda..kelaut aje
Selasa, 28 Desember 2010 | 10:42 WIB
hahahahahahahahaha... tapi golnya cantik kok, gak usah cari kambing hitam lagi, akuin aja kehebatan orang lain dan belajar dari kesalahan sendiri.
Selasa, 28 Desember 2010 | 10:32 WIB
jgn mencari alasan bung. Timnas patut kalah mental tdk ada. Markus seharusnya tetap main jgn ajak demo. Coz dunia jg th suporter malaysia curang tp seharusnya dunia jg tdk perlu th kl di Ina byk demo. Kasi kesempatan bt ferry Rotinsulu.

Nota kaki: Tak sabar tunggu esok! Men bekbaik ek Khairul Fahmi. hahhaa 

No comments:

Post a Comment

Anda memang awesome. Sebab itulah anda komen entry saya.

PENAFIAN @ DISCLAIMER

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di alenewphase.blogspot.com ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada alenewphase.blogspot.com. SEKIAN.

Adalah dimaklumkan sekali lagi apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998