My Dear Iman Zara : Botol Susu BPA Free Perlu Di Steril Atau Tidak?

Ada soalan yang pusing-pusing kepala ni
Ada sikit confuse sekarang ni.

Soalannya ialah :

PERLU TAK STERIL BOTOL SUSU BABY?

Mesti nampak soalan ni macam soalan kacang tanah kan? Okay sekarang saya bagitau kenapa soalan tu muncul dalam kepala.

En. Gugel ni banyak bakti pada saya ni. Saya search dan banyak jawapan juga saya dapat. Antaranya :

1. Botol perlu disteril lepas cuci
2. Memadai siram dengan air panas tak perlu rebus botol

Gigihlah kita mencari sterilizer dan akhirnya terbeli Philips Avent: 4-in-1 Electric Steam Steriliser. Nampak tak? Avent lagi kan? Nak kata murah, taklah murah pun productnya. Tapi mungkin sebab brand tu popular dan senang di dapati kot. Harga RM299 kot kalau tak silap.



Following week tu, kebetulannya saya berjumpa doctor sebab apa eih? Tak ingatlah kan. Tapi masa tu Cik Omel baru berumur tak sampai sebulan pun lagi. Dah alang² jumpa doctor teruslah tanya pasal  PERLU TAK STERIL BOTOL SUSU BABY? Dan jawapnnya ...

Tak perlu steril sebab BPA Free. Cuci macam cuci pinggan biasa guna sabun pinggan biasa tu jeee. Kalau tak sempat cuci terus lepas beri baby susu, rendam dulu. Supaya susu yang berbaki tu tak melekat dekat botol atau puting. Kalau nak steril, doc sarankan khas kepada botol kaca. Tiap 6 bulan tukar botol dan tukar puting botol susu setiap bulan. Manakala tukar puting baby setiap 2-3 bulan sekali. Kalau nak buat susu tu jangan letak air panas dulu, harus letak air sejuk dan diikuti air panas.

Haaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! Masa tu saya dah salahkan diri dah. Tak search habis-habisan pastu main beli je Philips Avent: 4-in-1 Electric Steam Steriliser yang rega RM299.00 tu. Kalau tak dah boleh beli tudung berhelai². haaahaa. Dan sejak tu saya tak steril pun dan saya buat seperti apa yang disarankan oleh doctor. Tapi saya asyik lupa nak tanya Cik Omel punya paed everytime appoinment. Dah lupa dah saya ni. Urat banyak putus kot. Hahaha..Tetiba tadi pulak ada terbaca sesuatu waktu gugel. Nindiaaaaaaa ..

INFO: Panduan pengendalian botol susu bayi polikarbonat: 





  • Steril botol susu bayi mengikut arahan pengendalian pada label atau yang diberikan oleh pengeluar, jika ada. 
  • Jika tiada panduan, pengguna perlu merendam botol susu bayi polikarbonat dalam air yang mendidih selama lima hingga 10 minit. 
  • Elak menggunakan air panas secara terus dalam botol susu bayi polikarbonat untuk membancuh susu. 
  • Guna peralatan mencuci botol susu yang sesuai seperti span dan berus lembut bagi mengelakkan permukaan dalam menjadi rosak dan bercalar. 
  • Sentiasa periksa permukaan dalam botol susu dan jika ada kesan calar atau rosak, ia perlu diganti. 
  • Jika tiada kerosakan, botol susu perlu diganti setiap enam bulan.


  • Ini maklumat dari artikel Berita Harian


    So adakah maksudnya botol susu yang perlu disteril adalah untuk botol susu bayi polikarbonat? Sekarang botol susu kebanyakannya BPA free.
    So adakah maksudnya botol susu yang perlu disteril adalah untuk botol susu bayi polikarbonat? Sekarang botol susu kebanyakannya BPA free.


    Pastu tak puas hati lagi, terus call susuibu.com tanya soalan yang sama. Mereka sarankan siram botol dengan air panas. Tak perlu rebus. Tak perlu steril.

    Mana satu ni??? Pening aih!!!

    Comments

    Popular Posts