Nak Borak Tapi Tak Pandai Borak

Tengok dari jauh senyum-senyum, Pastu datang dekat dan salam. Tetiba ..

Makcik Kecoh : Anak berapa?
Saya : Sorang tu je (sambil jari tunjuk Cik Zara
Makcik Kecoh : Abu dah ada 3 orang. Anak yang tua dah darjah 5. (Dengan sengih-sengih)
Saya : Senyum kelat-kelat. Dalam hati 'wadehel?'

Dah kenapa makcik ni ntah? Tiap kali jumpa mesti nak bagitahu berapa orang dah cucu hasil kongsi anak menantunya yang sebaya saya. Bukan nak tanya khabar ke apa, itu ayat pertama yang keluar dari mulut dia. Kalau setahun jumpa pat belas kali pun nak jugak cakap. 

Terserempak dengan mak saya pulak..

Makcik Kecoh : Berapa dah cucu ko?
Mak Saya : 9 orang
Makcik Kecoh : Kalah aku. Aku baru 6.

Ok! Motip nak berlumba anak cucu ke apa? Balik kampung sesekali macam kene interview. Pergh. Mulut tu kene manis senyum selalu. Semanis kurma gitu. Okla..Sejukkan hati sendiri dengan sifat makcik ni nak menayang. Mak saya cakap makcik ni nak berborak tapi tak berapa pandai nak borak.  Maafkan jelah..Hahahaha..





Comments

Popular Posts