كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ

Hari ni hari yang ke - 22 abah tidak lagi bersama kami. 

Allah...Rindunya.. 
Sungguh sungguh kami rindu. 

Cucu abah kami ajar kalau bertanya atau mencari atok, jawapannya 'Atok jumpa Allah'. Alhamdulillah, cucu-cucu abah seakan faham. Cuma minggu pertama lepas abah pergi, Iman Zara menung, taknak makan, demam dan asyik tanya atok kat mana. Rindu Atok. 

Bukan takat kami-kami ni yang rindu, nuneng kucing abah tu pun rindukan abah. Masuk bilik abah, duduk dalam drawer baju abah. Moody taknak makan. Kami pun rindu abah Nuneng oii..

5 Ogos 2015, jam 8.00 
Abah sihat pagi tu, sibuk dengan berkebun, sibuk dengan sayur-sayurnya. Sibuk dengan angsanya. Kerap jugak kita sebagai anak membebel suruh berehat. 'Badan sakit tak keluar peluh lah'. Itu jawapannya. Tapi tengahari tu, abah macam tak larat. Nak pitam, muntah. Sempat lagi abah solat zuhur. dalam keadaan tak larat sebelum baring berehat. Abah berehat dan muntah-muntah. Puasa yang lepas, 2 kali abah tak sihat macamni, tapi sekejap je. Bila checkup di klinik, doc cakap abah ada angin. Nanti abah sihat semula. 

Tapi kali ni lain, hingga lewat petang abah masih tak sihat. Lemah. Kami buat keputusan bawa abah checkup. Hantar ke hospital Serdang, tapi ramai sangat orang di EMERGENCY. Adik putuskan untuk ke EMERGENCY Hospital Putrajaya. Selesai proses screening, saya sampai di hospital.  Hati kami suami isteri gelisah bila dapat whats app dari group family walhal ketika itu kami otw untuk dinner. Batalkan dinner, kami terus ke hospital. Abah di wheel chair terlentok ketika saya sampai. Kesiannya abah, nampak sangat tak larat. Tengok no giliran masih dalam lebih kurang 20 orang. 

En. Husband tanyakan abah kalau-kalau nak makan atau minum. Mak beritahu abah dari tengahari tak makan apa-apa. Abah jawab, 'mata abah kabur, lidah abah sakit sebelah kiri' dan percakapannya tidak jelas hingga buatkan kami bertanya berkali. Hati dah cuak, bertanya 'kenapa dengan abah?'. Dan itulah suara terakhir abah. En. Husband pantas suakan air di mulut abah, tapi abah tersedak tiba-tiba. habis air tersembur. Allahuakbar!!! Air mengalir keluar dari mulut, tapi bibir abah tak mampu langsung untuk katup untuk hentikan air liurnya menitik, jari abah tiba-tiba jatuh kanan dan kiri. Saya lapkan air liur yang mengalir dan saya pantas tahan kepala abah yang tiba-tiba lentok lemah ke kanan. Dalam keadaan kelam kabut, En. Husband bercakap di bahagian pendaftaran untuk bawa abah berjumpa dengan doc, tapi jawapan amat mengecewakan. 'Tak bolehlah Encik, orang lain pun beratur nak jumpa doc'. Allahuakbar! Abah di depan awak, wahai cik puan kaunter pendaftaran. Tanpa menunggu kebenaran, abah kami tolak ke bahagian screening semula, dan tanpa berlengah petugas terus meluru hantar abah ke zon merah. Dalam tempoh beberapa saat, abah dapat sawan. Tiba-tiba tubuh abah keras kejang. Dan semuanya bermula di sini.

6 Ogos 2015 jam 1.00 pagi abah di masukkan ke ICU/CCU.
Hasil CT Scan melihat blood blocking di kepala abah hanya setitik tetapi itu bukanlah keputusan sebenarnya. Abah takde kencing manis, darah tinggi dalam kawalan, abah on diet. Tidak merokok, tidak pernah mengalami strok. Kami sentiasa bawa abah checkup 3 bulan sekali di pusat kesihatan. Doc juga masih tertanya-tanya.

Jadilah kami adik beradik dan ipar penunggu hospital setiap hari. Entah kenapa, sayang sangat kami semua nak tinggalkan abah walau sekejap. Walhal waktu melawat hanyalah dari jam 12 hingga 2 dan 4.30 hingga 7 setiap hari. Namun kami semua setia menunggu dari panggil hingga lewat malam. Adik ipar semua turut ambil cuti, cuma ada yg kembali bekerja itu pun setengah hari selama 2 hari. Selebihnya kami berkampung di hospital. Setiap pagi, En. Husband usahakan untuk berjumpa doc pakar untuk tau perkembangan walau tiada petanda positif dari abah. Hasil CT scan ke-2, Hampir keseluruhan otak abah, tidak berfungsi dan day by day otak abah akan membengkak kerana tiada oxygen. Allahuakbar. Hari pertama di ICU kami semua adik beradik menantu dan mak dah minta ampun maaf dari abah. Ketika tu, air mata abah masih mengalir tiap kali kami panggil atau berbual dengannya. 

7 Ogos 2015
Pagi itu, hati kami positif. Walau doc kata abah tiada harapan, kami lihat jari abah shahadah. Sedangkan sebelum itu, jari-jari tangan abah terbuka biasa. Mungkin abah solat, telahan kami. Allahuakbar, abah memang seorang yang menjaga solat semasa hayatnya. Ada riak gembira di wajah mak dan adik-adik. Mengharap keajaiban Allah S.W.T. Hari-hari kami bergilir berbual dan membacakan surah yassin serta al- Raad tanpa henti. Hari ke - 3 dan 4 kami dah redho sangat redho. Terima kasih Allah pinjamkan abah buat kami. Terima kasih Allah.


8 Ogos 2015
Tiada perkembangan positif. Doc juga dah menerangkan kemungkinan-kemungkinan yang timbul. Dan kami pun telah membuat keputuan tidak perlu CPR sekiranya apa yang dinyatakan oleh doc berlaku.

9 Ogos 2015
Hari ke - 4 doc dah benarkan kami naik jumpa abah bila-bila masa sahaja tanpa sekatan sehingga jam 12.00 malam. Doc dah nyatakan awal-awal, situasi abah, hanya menunggu masanya. Mungkin cepat mungkin lambat. Hanya Allah yang maha mengetahi segalanya. En. Husband ambil kesempatan untuk membawa cucu abah berjumpa. Merayu dengan doc untuk bawa  cucu. Alhamdulillah, walau doc hanya memberi kebenaran kepada 5-6 cucu sahaja, tetapi sekurangnya Iman Zara antara yang dapat berjumpa. Iman Zara berlari ke tangga untuk naik ke tingkat 1 Wad ICU/CCU semula selepas berjumpa atok. Bila ditahan dia meronta-ronta dan menangis sambil menjerit ' Kakak nak ngok atok. Cian atok akit'. Allahuakbar!! Guard di kaunter masuk pun sedih. 

Abah di sokong sepenuhnya oleh machine, perasaan kami bergantung pada monitor machine. Menurut doc, abah kemungkinan tidak mendengar apa yang kami katakan. Tapi kami yakin, abah dengar kerana setiap kali kami berbual, mata abah ada linangan. ada sekali dua, jari kaki abah bergerak, tapi bila maklumkan pada doc, tiada penjelasan dari doc. Tak apalah, apa jadi, kami sekeluarga redho, Doa kami sekiranya setakat ini sahaja Allah pinjam abah buat kami, biarlah abah pergi dengan khusnul khotimah. 

Bermula dari hari sabtu 8 Ogos 2015 tak putus-putus saudara jauh dekat datang ziarah abah. Terima kasih kepada yang mendoakan, bersedeqah dan menziarahi abah sekiranya anda-anda membaca blog ini. Hanya Allah yang mampu membalasnya. Apatah lagi Doc pakar berpesan jangan sesekali tinggalkan abah sendirian. Alhamdulillah, kami tak tinggalkan abah kecuali waktu-waktu yang tidak dibenarkan.

Alhamdulillah, dalam keadaan seperti ini, mak kuat. Mak menangis, tapi kami tahu mak kuat. Kerana kami semua anak-anak mak abah ada di sisi. 

11 Ogos 2015. Inilah masanya.
Pagi itu, selepas giliran yang menunggu dihospital balik, En, Husband berkali-kali menghubungi saya. Kerana kelam kabut pagi tu, takut terlambat ke hospital, panggilan tak berjawab. En. Husband Whatssapp minta saya segera ke hospital. Jangan tinggalkan abah walau sekejap. Kami berjaga dari pagi hingga jam 12.00 mlm dan 12.00 mlm hingga ke pagi disambung oleh adik dan ipar yang lain. Agak dizzy dan kelam kabut urus anak dan sebagainya. Kandungan SMS En. Husband :

' Ma. cepat ke hospital, jangan tinggal abah sendiri.
Mlm tadi macam mimpi dalam lebih kurang pukul 3.00 pagi tapi masa tu baru je tido lepas hantar abang Rizal p epot.
B mimpi abah. Tapi bukan macam mimpi, sebab sungguh b dapat rasa abah datang pada B. Abah pesan.
Jef,
Jaga mak
Jaga anak abah
Jaga rumah abah
Jaga cucu abah
Abah nak balik, Allah dah panggil
Ma cepat p hospital, bagitau semua. B otw.'

Whatsapp ni saya baca ketika saya hampir sampai di hospital. Allahuakbar. Benarkah? Hubungan abah dengan En. Husband memang sangat baik. Abah boleh bercerita dan mengadu apa sahaja dengan En. Husband. Parking yang penuh dan susah buatkan saya tawakal untuk parking di jalan besar exit hospital dan berjalan kaki ke hospital selepas menurukan mak dan adik di lobby hospital. Hati saya seakan ada suatu yang menyesakkan. Sambil berjalan saya whatsapp adik yang lain minta datang segera. 

Sampai di wad, tekanan nadi dan oxygen abah meningkat secara tiba-tiba selepas saya ucapkan salam dan pegang tangan abah. Pantas saya perdengarkan yassin seperti biasa sambil sebelah lagi menggenggam tangan abah. 


Baru suku bacaan, tiba-tiba tekanan nadi dan oxygen abah menurun. saya signal mak untuk syahadah di telinga abah. Hinggalah nurse datang dekat dan menyebut kalimah syahadah.. dan hinggalah di monitor menunjukkan angka 0. Akhirnya abah pergi di hari selasa jam 8.20 pagi disisi isteri dan anak-anak. Disahkan oleh Doc Darren yang merawat abah dan kebetulan beliau juga Doc yang merawat En. Husband ketika di ICU tempohari. 

Saya cuba tahankan dari menangis, saya peluk adik yang menangis dan saya katakan padanya kita kene kuat untuk mak. Saya kakak yang sulung dan saya perlu kuat. Hakikatnya saya menangis sendirian. Mak menangis tapi mak mampu mengawal. Alhamdulillah. Sempat kami ucapkan terima kasih kepada doc dan nurse yang merawat dan membantu abah selama 6 hari. Saya lihat ada air mata dikelopak mata mereka.

Pengurusan jenazah abah dilakukan dengan sepantas mungkin. Aadik-adik lelaki, En. Husband dan ipar yang memandikan dan mengkafankan abah sambil dibantu oleh pengurusan jenazah kariah Sg. Ramal dan diperhatikan imam sehinggalah ke liang lahad. Biarlah semuanya serba pantas, kasihan abah ..biarlah abah berehat dengan setenangnya. Bermula dari abah meninggal sehingga pengebumiannya serta talqin semuanya mengambil masa 5 jam. Alhamdulillah. Semoga abah ditempatkan bersama para solihin. Terima kasih Allah pinjamkan abah buat kami.

Mashud Binti Siti (1952-2015)
Besarnya pengorbanan Abah
Tak terhitung kasih sayang abah
Terima kasih abah
Abah lah Hero kami
Abah dahulu berjumpa adik Hafiz
Nantikan kami di sana Abah!
Nanti kita semua berjumpa di sana.


 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
مَـالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
 اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
  




Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Anda memang awesome. Sebab itulah anda komen entry saya.

Popular Posts