Ujian Ini Menguatkan Dan Menakutkan Saya

Diringkaskan, kerana kesilapan Pak Incek dalam percaturannya, saya dan Pak Incek dihina, dimalukan di dalam kumpulan yang besar yang ahlinya adalah dari anggota keluarga jauh dan dekat. Mengecewakan sangat bila intipatinya adalah tidak tepat 100%. Ada sebahagian benar dan sebahagian lagi fitnah. WhatsApp/Mesej saya di hujani dengan kata-kata nista. Belum lagi status nada perlian dan cemuhan di facebook. Allahuakbar.. Antara dugaan hebat yang saya terima. Selagi kita bernama MANUSIA kita tidak terlepas dengan kesilapan. Sebagai MANUSIA saya dan Pak Incek juga ada melakukan kesilapan.

Apa yang saya lakukan?
Saya menangis semahu-mahunya dan mengadu pada DIA.Siang malam saya mengadu padaNya. Saya minta dipermudahkan segala urusan, saya minta diberi kesabaran yang tinggi, saya minta rezki yang melimpah ruah, tutup aib saya di mata manusia, kuatkan iman saya dan saya minta supaya saya mampu untuk memaafkan 'mereka-mereka' ini.
Saya juga merujuk pada Kak Lya yang lebih berpengalaman. Saya tanyakan pengalamannya menghadapi situasi seperti ini.
Saya berbincang hati ke hati dengan Pak Incek untuk penyelesaian.
Saya juga berkirim doa pada bloggers Diana Ishak yang kebetulan sedang menunaikan umrah. Terima kasih tak terhingga Puan Diana Ishak.

Apa saya perolehi?
Alhamdulillah, cemuhan itu membuatkan saya sedikit kuat. Ujian itu menjadikan saya lebih menjaga hubungan saya dengan Allah SWT. Dan rezki datang tanpa terduga. Sedikit demi sedikit kami menapak semula. Alhamdulillah, syukur padaMu Allah. Paling utama saya belajar REDHA dengan semua yang berlaku.

Apa yang saya takutkan?
Allah Maha Pengasih Penyanyang.. Allah Maha Adil. Ada satu ketika kita sebagai manusia berada di puncak dan akan ada ketikanya kita akan berada di bawah. Dan ketika kita mula menapak dilandasan yang betul, akan tetap ada ujian yang datang.

'Apabila hendak menutup kesalahan diri sendiri, lantas kita menuding jari pada orang lain. Tetapi Allah maha pengasih penyanyang, Allah tunjukkan kebenarannya. Dan kita sebagai yang dituduh akan lega akhirnya kerana kebenaran terbuka. Akan ada orang-orang yang berkaitan akan tau tentang kebenaran ini.' Selanjutnya akhirnya mereka-mereka yang mencemuh menghina inilah juga yang menghulurkan tangan kirinya untuk digapai kerana terkapai-kapai.

Dan apa yang saya takutkan adalah saya akan menjadi riak dan sombong dengan kebenaran ini lantas tidak mengambil endah huluran tangan kiri yang hampir karam. Itu sangat saya takutkan. Harapan dan doa saya agar saya mampu meneruskan perasaan saya yang membiarkan dan tidak mengambil pusing dengan kebenaran ini dan mampu menyambut tangan kiri yang terkapai-kapai. Biarlah Allah yang menilai saya. 

Iklan radio 'Memafkan tidak mampu mengembalikan masa lepas tetapi mampu mengubah masa hadapan'. - Saya sedang berusaha sedaya upaya saya. Semoga Allah merahmati saya dan memberikan kekuatan kepada saya. 



Comments

  1. Alhamdulillah, Azah semakin kuat dan redha. Ikhlaskan setiap apa yg dah berlaku sebab segala-galanya adalah ketentuanNya. Kita sama2 lemah, sama2 tak begitu kuat untuk menghadapi dugaan tapi yakinlah bahawa setiap dukalara ini insyaAllah akan berakhir dan digantikan dengan nikmat insyaAllah. Teruskan berdoa dan bertawakal.
    pst.. akak terharu nama akak disebut di sini :)

    ReplyDelete
  2. haha.. Tq sharing pengalaman dan nasihat. Saaaangat menghargainya.. Semoga Allah merahmati kita semua...

    ReplyDelete

Post a Comment

Anda memang awesome. Sebab itulah anda komen entry saya.

Popular Posts